هاوین هنر/ فاطمه دوست زاده
عباس نوری استاد کارگاه خوشنویسی، در گفتگویی صمیمی و بدون تعارف با هاوین هنر از محاسن این جشنواره، سطح کیفی آثار و هنرمندان حاضر، اشتیاق نسل جوان امروز و کلامی بی تعارف میگوید.
استاد خوشنویس از افزایش تعداد هنرجویان و شرکتکنندگان رشته خوشنویسی در جشنواره ابراز خرسندی کرد و گفت: خوشبختانه به همان میزان که تعداد شرکتکنندگان افزایش داشته، کیفیت کارها نیز بسیار قابلتوجه است.
حسین عصمتی ادامه داد: می توان دلایل رشد کمی تعداد هنرجویان شرکت کننده این دوره را، شیوه اطلاعرسانی و همراهی مدیران و مسئولان مربوطه دانست؛ که این تعداد از هنرمندان جوان را به شرکت در جشنواره گسیل داشته است. بنابراین مسئولان با کاوش در چگونگی افزایش تعداد هنرجویان شرکتکننده در این دوره، میتوانند از راهکارهای به کار گرفته شده، در دورههای آینده بهره ببرند.
استاد از سختی خوشنویسی به روش قدما میگوید و گلایهمند از اینکه جوانان دیگر تمایل به فراگیری کار سخت ندارند و بیان کرد: اما در این جشنواره شاهد حضور جوانانی هنرمند با توانایی بسیار قابلتوجهی در هنر خوشنویسی به شیوه قدما بودم.
عصمتی اهمیت شاگردی در محضر استاد را با بیان شعری چنین توصیف کرد:
هیچ آهن خنجر تیزی نشد هیچ کس از نزد خود چیزی نشد
هیچ حلوایی نشد استادکار تا که شاگرد شکرریزی نشد
این جوانان خود به اهمیت استاد در فرآیند آموزش، آشنایند. با صحبت با آنها دریافتم که در هر مرحله از آموزش به سراغ استادان مختلف رفته و کسب تجربه کردهاند تا به درجات بهتری دست پیدا کنند.
وی افزود: این جوانان ساعی در کنار یادگیری به تحقیق و تفحص در آثار استادان قدیم پرداخته اند و آرشیوی پربار و از این استادان جمع آوری کردهاند تا با بررسی و مطالعه بر روی این آثار به آنچه میخواهند دست یابند. به نوعی آنها را میتوان محققان هنری نامید.
استاد خوشنویس در پایان صحبتهایش درباره فرآیند حضور شرکتکنندگان نکاتی را بیان و خاطرنشان کرد: اگر با تامل بیشتری بر روی شیوه انتخاب و شرکت علاقهمندان بیندیشیم؛ میتوانیم به راهکارهای مناسبی برسیم تا افرادی مستعد را شناسایی و در فرآیند آموزشی به ترتیب در سطح شهر سپس استان و در نهایت به جشنواره کشوری برسیم.