عباس ناصری /اخیرا در تعدادی از جشنوارههای بینالمللی شاهد برنده شدن و به نمایش درآمدن آثاری هستیم که توسط هوش مصنوعی تولید شده اند. بنظر می رسد این مساله بررسی ویژهای را میطلبد که آیا ارائه این آثار به جشنوارهها قانونی بوده یا با هدف فریب دادن داوران انجام میگردد. آیا این چیدمان تصاویری که توسط هوش مصنوعی انجام میشود را باید یک اثر هنری دانست و به اسم هنرمند در مسابقه شرکت داد یا انتخاب این آثار یک خطای فاحش از سوی جشنوارهها میباشد. شاید بنظر برسد این مساله همچون آثار کپی در مسابقات هیچ راه گریزی نداشته و باید با آن کنار آمد و بعد از این سایتها بجای انتشار تشابه ناگریز یا ناگزیر به افشاگری این قبیل آثار غیر هنری بپردازند و یا مانند آثاری که در حوزه “ان اف تی” که با هوش مصنوعی تولید و بفروش میرسند کم کم ماجرا بصورت رسمی پذیرفته شود.
شاید منشا این قضیه را بتوان در سالهایی یافت که تاثیرگذاران داوری جشنوارههای جهان، اجرا را بر ایده ارجحیت دادن و برای نقاشانی که به کارتون مهاجرت کرده بودند سینه چاک داده و حالا همان اجراهای قوی به سمت ماشین و تکنولوژی و هوش مصنوعی رفته و انگار قرار است همچنان ایده حرف آخر را بزند.
باید تدابیری اندیشید و امیدوار بود تا با ارزشگذاری ایده در کارتون و حتی اجراهای ساده همچون گذشته، کم کم برگزارکنندگان و داوران به سویی بروند که ایده قوی و اجرای ساده به دنیای کارتون بازگردد که هوش مصنوعی در این خصوص مسلما “کمهوشتر” است.
با توجه به اینکه برخی هنرمندان که به زعم خودشان باهوش بنظر میرسند و در صدد فریب داورانی هستند که مجذوب اجراهای چشمنوازند، با توسل به هوش مصنوعی آثاری خلق میکنند و در رقابتی نابرابر بدنبال کسب جایزه هستند، ضروری بنظر میرسد که در جشنوارهها ساز و کاری برای تقابل با این “باهوشهای مصنوعی” اتخاذ گردد تا بیش از این شاهد اینگونه کلاهبرداریهای هنری نباشیم و یا دست کم باید در قوانین جشنوارهها تجدید نظر صورت بگیرد و قید گردد که آثاری از این سبک حق شرکت در رقابت با دیگرهنرمندان را دارند یا خیر؟
……………………………………………………
تک برگ هفتگی مجله ی کارتون
شماره پنجم
پنج شنبه، بیست و هفتم اردیبهشت هزارو چهارصد سه
این تک برگ جهت یاد آوری اخبار و فراخوان های منتشر شده بر روی سایت
مجله ی کارتون تهیه شده و قرار است پنجشنبه هر هفته منتشر گردد.
اخبار منتشر شده را در سایت مجله ی کارتون دنبال کنید.