هاوین هنر
اخبار هنری خراسان شمالی

هاوین هنر

امروز: دوشنبه, ۴ فروردین, ۱۴۰۴

حضور مرشد میرزاعلی در جمعی از نقالان نوجوان خراسان شمالی

نقالی

هاوین هنر/فاطمه دوست زاده

مرشد محسن میرزاعلی در میان دانش‌آموزان نقال و پرده‌خوان خراسان شمالی از قهوه‌خانه‌ها و چهاردیواری‌ها به عنوان خاستگاه نقالی در ایران یاد کرد و گفت: قهوه‌خانه‌ها نخستین مکان برای نقالان در گذشته بوده است.

وی در اولین کارگاه آموزشی در همایش تخصصی نقالی و پرده‌خوانی بجنورد گفت: نقالان و پرده‌خوانان باید به ۴ نکته اساسی و اصلی از جمله زمان، مکان، مخاطبان و رخ دادن حادثه در زمان اجرا توجه کنند.

مرشد میرزاعلی بیان کرد: نقال باید آن چیزی را که می‌گوید؛ ببیند و با استفاده از تخیل که یکی از نکات مهم در گفتن داستان است مخاطب را جذب و داستان جذابی را ارائه کند و حرکات صورت نقال باید برای مخاطبان مشخص و شخصیت‌ها باید برای نقال شناخته شده باشد.

وی با بیان مخاطرات پیش آمده در حین اجرا گفت: نقال نباید در حین نقالی، اگر اشتباهی کلامی برایش بوجود آمد به عقب برگردد و درصدد اصلاح آن باشد چرا که این برگشت به عقب برای نقال عین مرگ اجرایش است.

نقال باید زیبا ببیند زیبا بشنود و زیباتر نقل کند

مرشد میرزا علی در جمع نقالان نوجوان به تشریح نوع نگاه،چگونه دیدن، شناخت و معرفت مورد نیاز یک نقال، پرداخت و گفت: زیبایی در دیدن شنیدن و بیان نقال جریانی همیشگی است. نقال باید زیبا ببیند، زیبا بشنود تا بتواند زیباتر نقل کند و انتقال مفهوم داشته باشد.

مرشد ادامه داد: نقل، همان انتقال حس و حال و بیان رویداد سالهای دور به حال حاضر است. معرفت و شناخت درونی است که می تواند به هنر نقال عمق دهد و هنرش را از بعد هنری به بعد معرفتی ارتقا دهد.

اعتماد به‌نفس و داشتن دایره لغات دو عامل مهم در اجرا 

مرشد میرزاعلی خاطرنشان کرد: اعتماد به نفس در بین نقالان در حین اجرا مهم‌ترین عامل در بهترین اجرا خواهد بود و نقالان باید دارای دایره لغات و اطلاعات گسترده باشند تا در حین اجرای از کمبود اطلاعات در رنج‌ نباشد.

وی با بیان اینکه تمام صحنه باید در دسترس نقال باشد تاکید کرد: چهار کنج صحنه‌ی اجرا باید در دسترس و در اختیار نقال باشد تا بتواند توجه مخاطبین را جذب کند.

محسن میرزاعلی با بیان اینکه کلاس‌های آموزشی صحنه آزمون و خطاست؛ تصریح کرد: آموزش در همه جا و در همه حال تنها راه پیشرفت از شروع کار نقالی است و یک نقال همیشه از ابتدا تا انتهای کار باید درحال آموزش باشد.

وی در این کارگاه آموزشی به مخاطبین گفت: یک نقال باید چشم بینای خود باشد چرا که تمام وقایع یک داستان را باید ببینید.

 شخصیت‌شناسی و شناسایی جغرافیای دقیق موضوع اجرا

مرشد میرزاعلی با اشاره به شخصیت‌شناسی نقال افزود: شخصیت‌شناسی باید توسط نقال به طور دقیق شناسایی و شناخته شود و به موازات آن جغرافیای آن داستان به طور کامل برایش روشن و شفاف و باید بیان کند.

او با اشاره به تمدن کهن ایرانی در جمع نقالان کودک و نوجوان در این کارگاه آموزشی گفت: شناخت اسطوره‌ها و هویت سرزمینمان ریشه‌های وجود انسان را محکم می‌کند.

میرزاعلی بیان کرد: شاهنامه تجلی‌گاه فرهنگ چندین هزار ساله ایرانیان است که از آن مورد آداب و رسوم گذشتگان بیشتر بدانیم و از حماسه آفرینی آن احساس غرور می‌کنیم.

آشنایی نسل نو با یک هنر قدیمی

میرزاعلی با اشاره به هدف از آموزش نقالی در بین کودکان و نوجوانان تاکید کرد: هدف از این کارگاه آشناکردن نسل جدید با یک هنر نمایشی قدیمی و جذاب، توانایی نوشتن طومار از ماجرای موردنظر، آشنایی با شاهنامه فردوسی و توانایی درست خواندن آن است.

در این کارگاه آموزشی که تعامل بین شاگرد و استاد در آن به وفور دیده می‌شد، دانش‌آموزان نقال و پرده‌خوان به صورت متقابل در کنار استاد میرزاعلی، به اجرای صحنه پرداختند و تمام نکات آموزشی را در اجراهای خود فرا گرفتند.

در پایان کارگاه مرشد میرزاعلی برای حاضرین در کارگاه داستانی اسطوره‌ای را نقالی کردند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا